Elina Autio: Sideways 1, Galleria Sculptor, 2018. Kuva/Foto/Photo: Titus Verhe

Dukatpriset som instiftades 1858 är det äldsta konstpriset i Finland och samtidigt Finska Konstföreningens mest traditionsrika pris. Det tilldelas en särskilt meriterad ung bildkonstnär som är högst 35 år gammal. Prisbeloppet är 16 000 euro.

DUKATPRISET 2018
Bildkonstnär Elina Autio (f. 1985, Tammerfors), Valkeakoski

Elina Autio upprepar aldrig någonting välbekant i sina verk utan skapar ett helt nytt språk: hon arbetar i en stark dialog med materialet, lämnar spår i det och visar det i en ny kontext utan att ändå förstöra dess ursprungliga väsen. Ofta bygger Autio sina skulpturala målningar av alldagliga förpackningsmaterial som hon förädlar till högklassig konst. Verken är samtidigt totalt materiella och totalt immateriella: det konceptuella i dem finns oskiljaktigt närvarande, både visuellt och materiellt.

Elina Autio utexaminerades som konstmagister från Konstuniversitetets Bildkonstakademi 2014.

Elina Autio. Kuva/Foto/Photo: Veikko Somerpuro

Dukatprisets historia tecknar samtidigt den finländska bildkonstens historia: bland de tidigaste prismottagarna kan nämnas Victoria Åberg (1861), Fredrik Ahlstedt (1969) och Albert Edelfelt (1872). År 1879 tilldelades priset både Fanny Churberg och Helene Schjerfbeck.

DUKATPRIS PÅ 2000-TALET

2017: Jaakko Pallasvuo (f. 1987)
2016: Nestori Syrjälä (f. 1983)
2015: Tuomo Rainio (f. 1983)
2014: Alma Heikkilä (f. 1984)
2013: Riikka Kuoppala (f. 1980)
2012: Maija Luutonen (f. 1978)
2011: Hans Rosenström (f. 1982)
2010: Leena Nio (f. 1982)
2009: Petri Eskelinen (f. 1975)
2008: Terike Haapoja (f. 1974)
2007: Mari Sunna (f. 1972)
2006: Pauliina Turakka Purhonen (f. 1971)
2005: Tea Mäkipää (f. 1973)
2004: Minna Jatkola (f. 1974)
2003: Vesa-Pekka Rannikko (f. 1968)
2002: Viggo Wallensköld (f. 1969)
2001: Paavo Paunu (f. 1965)

Konstföreningens styrelse fattar beslut om pris och stipendier på förslag av föreningens juryer och nämnder. Förslag till mottagare av Dukatpriset, hederspriset och stipendier till unga konstnärer görs av Finska Konstföreningens jury, som 2018 har bestått av bildkonstnär Antti Tanttu (ordf.), bildkonstnär Heini Aho, bildkonstnär Susanne Gottberg, forskare och konsthistoriker Hanna Johansson och fil.mag. Pessi Rautio.