Foto: Susanna Alatalo

Torsdag 6.2 kl. 18.15–20.00
Torsdag 13.2 kl. 18.15–20.00
Torsdag 20.2 kl. 18.15–20.00

På vårens rörelsecroquiskvällar fokuserar vi på det kroppsliga och rörelseflödet i modern dans.

Modell är Minttu Pietilä, dansare och danslärare med ett passionerat intresse för rörelse som hon också utforskar fysiskt. Minttu utexaminerades 2010 från Balettakademien i Stockholm och har på kurser runtom i Europa hämtat inspiration och influenser från olika riktningar inom modern konst. Efter sin slutexamen har hon medverkat i många uppsättningar på scen (Ooppera Skaala, Svenska Teatern, Nationaloperan) och i fria projekt inom modern dans. Under de senaste åren har Minttu också gjort dansvideor som framhäver visuellt berättande via rörelse.

I Finska Konstföreningens croquiskvällar med modern dans ställs den kroppsliga fantasin i centrum då modellen dansar med varierande rörelser på Konsthallens scen. Musiken hör hon från in ear-hörlurar; tecknandet sker med andra ord i tystnad.

Croquiskvällarna med modern dans har 50 sittplatser och några ståplatser. Inga förhandsreserveringar. Ta med egna redskap. Välkommen!

Pris: 8 € / 5 € för FKF:s medlemmar. Seriekort (5 gånger 35 €, 10 gånger 70 €) gäller också i tematiska teckningskvällar.

Foto: Susanna Alatalo

Video: Susanna Alatalo