Teckna efter levande modell I och II

Helsingfors Konsthall 12.5–13.5.2016 18:00–21:00

Finska Konstföreningen ordnar två kortkurser, TECKNA EFTER LEVANDE MODELL I och II. Kurserna under ledning av bildkonstnär Vappu Rossi hålls i Konsthallen torsdagen den 12 och fredagen den 13 maj kl. 18–21. Pris: 10 € per kväll, medlemmar 9 € per kväll.

OBS! ANMÄL DIG PÅ FÖRHAND. Vardera kursen har en egen länk för anmälan.

Förfrågningar och annulleringar: Birgitta Orava, tuottaja(a)taidehalli.fi
Torsdagen den 12 maj: LEVANDE I

Kursen lämpar sig för såväl nybörjare som längre hunna tecknare. Modellen på denna kurs är påklädd, inte naken.

Anmäl dig här!
Fredagen den 13 maj: LEVANDE II

Fredagens kurs är en naturlig fortsättning på torsdagskursen men fungerar också självständigt. Vi fokuserar på klassisk teckning efter levande modell. Modellen byter inte ställning såsom på croquiskursen utan behåller samma ställning i 20–60 minuter. På kursen går vi genom grunderna för teckning utgående från observation. Teckning efter levande modell är ett fascinerande sätt att uppöva samarbetet mellan blicken och handen!

Anmäl dig här!

Foto: Patrik Rastenberger

Till kursen behöver du ett ritblock (ca A2) eller lösa ark + underlag, åtminstone ett svart ritark och ett färgat ark A2), en vit färgpenna eller krita, olika pennor (grafitpenna, blyertspenna – t.ex. B2–B6 + pennvässare samt efter eget önskemål andra pennor såsom svartkritor, fiberspetspennor (08), oljepastellkritor…).

Välj dessutom önskad teknik bland alternativen nedan och ta med dig de redskap den kräver. Om du deltar i båda kurserna hinner du pröva på flera tekniker om du vill.

Teknikalternativ 1: Akvarell. Utrustning: vitt akvarellpapper ca A2 (block med hård bakgrundspapp eller separat underlag + målartejp), vattenfärg (6 grundfärger räcker bra), penslar (tunn, tjock, mediumstorlek), tandborste, vattenkopp, tvättsvamp.

Teknikalternativ 2: Oljepastell- eller vaxkritor. Utrustning: ett färgat ark ca A2 ELLER ett relativt tjockt ark A2, separat underlag + klämmor för att fästa papperet (om papperet är fäst i ett block med hård bakgrundspapp behövs varken underlag eller klämmor), oljepastell- eller vaxkritor (t.ex. svart, vit grå och ett par valfria markeringsfärger).

Teknikalternativ 3: Traditionell teckning med grånyanser. Utrustning: ett vitt ritark ca A2 (block med hård bakgrundspapp eller separat underlag + pappersklämmor) + valfri penna: grafitpenna (t.ex. 3B + radergummi) ELLER blyertspennor (t.ex. B2-B6 + pennvässare + radergummi) ELLER fiberspetspenna (t.ex. 08) eller annan valfri penna.

Konsthallen har stafflier som lånas ut, men du kan också ta med dig ett eget. Ritunderlag finns där inte, så ta med dig ett eget eller ett block med hård bakgrundspapp. Dessutom kan du ta med dig ett mindre ritblock (A4-A3) om du vill skissa eller emellanåt göra snabbare croquisteckningar. Fixering lyckas inte i Konsthallen; ta därför inte med dig pennor som kräver det.

VAPPU ROSSI (f. 1976) är en bildkonstnär som är känd särskilt för sin skicklighet som tecknare. Huvudmotivet i hennes verk är en människogestalt. Tillämpande och experimenterande teckning och samarbetsprojekt med dansare och musiker bildar en viktig del av hennes produktion. Rossi är en erfaren och efterfrågad lärare som lett teckningskurser bl.a. på Ateneum, Bildkonstakademin, Oriveden opisto och Helsingfors konstmuseum. Rossi är bildkonstmagister från Bildkonstakademin och konstkandidat från Konstindustriella högskolan.