Esko Männikkö, Nimetön, sarjasta | Utan titel, ur serien | Untitled, from the series Harmony Sisters, 2007

Esko Männikkö: Time Flies

Helsingin Taidehalli 18.1.–2.3.2014

Den retrospektiva utställningen Time Flies är den i Finland hittills största presentationen av fotokonstnären Esko Männikkös verk, från 1980-talet till idag.

Männikkö bor i norra Finland och har som fotograf stått utanför fotokonstens trender och etablerade institutioner. Samtidigt är han en av våra internationellt mest kända fotokonstnärer vars produktion har visats i många länder.

Männikkös intresse för fotografering väcktes under jaktutflykter i tidig ålder. Jakten på djur förbyttes senare i jakt på bilder då Männikkö i skolans fotoklubb förtrollades av hur bilden tog form på papperet i fotolabbet. Som fotograf är han självlärd. Genombrottet kom 1995 då han valdes till Årets unga konstnär. På sin prisutställning visade han en imponerande bildserie av vuxna söner i norra Finland, en serie som lämnade ett outplånligt intryck i mångas minne. Efter den utställningen har Männikkö inte haft några större separatutställningar i Finland.

Männikkös sätt att inrama, rytmisera och hänga upp sina verk är frapperande originellt. Fotografierna är självständiga verk, men de är också delar av en större helhet och för samtidigt en dialog med andra verkserier. Utställningens tidigaste verk är från serien Då tiden stannar från början av 1980-talet. De svartvita bilderna från Särkijärvi i Utajärvi visar den avsides bosatta familjen Määttäs livsstil med dess seghet och viljekraft. Den retrospektiva utställningens färskaste verk i serien Blues Brothers tar oss på en utflykt bland livlösa människogestalter på italienska begravningsplatser. Männikkö låter samtidens försök att dölja tidens gång och dess avtryck synas i sina bilder. Han sätter sig grundligt in i de platser och detaljer han fotograferar och lyfter fram det vardagliga livet på ett respektfullt sätt. Vare sig objektet är levande eller livlöst, människa eller djur, målar Männikkö med ljus och låter med linsens hjälp objektets skönhet träda fram. Trots att Männikkös bildspråk med tiden har utvecklats i en mer symbolisk riktning har han bevarat sitt intresse för vardagen, utanförskapet och det marginella.

Esko Männikkö (f. 1959 i Pudasjärvi) bor och arbetar i Uleåborg. Han har haft åtskilliga separatutställningar och gemensamma utställningar, särskilt utomlands. Männikkös verk ingår i renommerade internationella och inhemska samlingar. Han har bl.a. fått det ansedda internationella fotopriset Deutsche Börse Photography Prize (2008).

Utställningen Time Flies är producerad av Finska Konstföreningen r.f. I samband med utställningen publiceras boken Esko Männikkö: Time Flies med 240 sidor och över 200 verkbilder. Boken är redigerad av utställningssekreteraren Pirkko Tuukkanen och utställningens kurator Maija Koskinen. Artiklarna är skrivna av konsthistoriker, professor Liz Wells (UK) och utställningskurator Maija Koskinen. För den grafiska formgivningen svarar Patrik Söderlund. Boken publiceras i två tvåspråkiga upplagor: en finsk-svensk och en engelsk-tysk.

Efter Helsingfors Konsthall åker utställningen på en internationell turné. Säkra turnéplatser hittills är Åbo konstmuseum (16.5–14.9.2014) och Göteborgs konstmuseum (13.2–8.5.2016).

EVENEMANG:
Lördagen 18.1 kl. 14: Professorn i fotokonst Liz Wells presenterar utställningen i dialog med Esko Männikkö och utställningskuratorn Maija Koskinen.
Söndagen 9.2 kl. 15: Konstnärsträff med Esko Männikkö
Fredagen 14.2: Alla hjärtans dag i Konsthallen. Förlängd öppethållning till kl. 20 Guidade turer på finska kl. 18 och 19.

Öppet: ti, to, fr 11–18, on 11–20, lö–sö 11–17
Biljetter: 10/7 €, under 18 år fritt inträde
Finska Konstföreningens medlemmar har fritt inträde till utställningen

Katalogen: 40 € (engelska/tyska)