Foto: Susanna Alatalo

Finska Konstföreningen ordnar croquiskvällar på Helsingfors Konsthall tisdagar kl. 18.15–20.00 då konstutställningarna inte hindrar det. Efter sommarpausen startar teckningskvällar igen i augusti.

Ta med egna redskap. Deltagaravgift: 8 € / 5 € för Finska Konstföreningens medlemmar. Seriekort 35 € / 5 gånger och 70 € / 10 gånger.

Om du vill få information om teckningskvällar per e-post, skicka din e-post address till info(a)suomentaideyhdistys.fi.

Konstnären Tapani Raittila:

CROQUISTECKNINGAR INTE LÄTTA ATT BEDÖMA

”Precis så är det. Den som gallrar kan också missta sig, det medger jag gärna. Croquis görs hastigt, och det har sina goda sidor. Men tecknar man långsamt så är det en alldeles annan sak. En teckning där konstnären ”studerar”, som man brukar säga, är någonting annat än croquis, som bygger på hasard och — i bästa fall — föds under lyckliga stjärnor. Matisse sade till sina elever att de måste kunna teckna som en man som faller ner från femte våningen — lika snabbt.” (Tapani Raittila intervjuad av Riitta Valorinta i Raittilas utställningsbok 2007)

Tapani Raittila: Sittande flicka, 1973