I det rådande coronaläget begränsas antalet deltagare i croquiskvällarna tills vidare till högst 20. På grund av den stora efterfrågan ordnar vi nu croquiskvällar också på måndagar. På alla kvällar råder masktvång. Notera att ett ansiktsvisir inte duger.

Platserna fylls efterhand. Ingen föranmälan. Stolarna placeras färdigt med tillräckligt trygghetsavstånd. Ta gärna en egen mask med dig. Du kan också köpa en engångsmask i Konsthallens kassa.

Finska Konstföreningens croquiskvällar i Helsingfors Konsthall i oktober-november kl. 18.15–20.00:

Oktober: må 19.10, ti 20.10
November: må 9.11, må 16.11, ti 17.11, må 23.11, ti 24.11, må 30.11

Ändringar möjliga. Vi följer coronaläget. Eftersom situationen kan förändras ber vi er kontrollera de färskaste uppgifterna på vår webbsida. Om du vill få information om teckningskvällar per e-post, skicka din e-post address till info (a) suomentaideyhdistys.fi.

Kom bara om du är frisk. I Konsthallen det finns desinficeringsmedel i entréhallarna och bredvid hissen i utställningssalarna.

Vänligen vänta utanför. Biljettförsäljningen börjar kl. 17.45. Observera att Konsthallen inte håller öppet på måndagar. För tecknarna öppnas dörren kl. 17.45. Kom ihåg skyddsavståndet på 1,5 meter även i kön. Kom också ihåg att hålla tillräckligt avstånd under pausen, t.ex. i toalettkön.

Tecknandet inleds kl. 18.15 och avslutas i mittsalen kl. 19.55 och i bakre salen kl. 20.00. Detta för att undvika trängsel i entréhallen vid avslutningen. Vid avslutningen ber vi er vänligen söka er ut i rask takt. Personalen tar bort stolarna.

Ta med egna redskap.

Biljetter: 8 € / 5 € för medlemmar i Konstföreningen
Seriebiljett: 5 besök 35 € / 10 besök 70 €
Engångsmask för deltagare: 1,50 € (1 st. / tecknare)
Vi rekommenderar att ni undviker kontanter och betalar med kort.

Tack för din förståelse och ditt samarbete!

Konstnären Tapani Raittila:

CROQUISTECKNINGAR INTE LÄTTA ATT BEDÖMA

”Precis så är det. Den som gallrar kan också missta sig, det medger jag gärna. Croquis görs hastigt, och det har sina goda sidor. Men tecknar man långsamt så är det en alldeles annan sak. En teckning där konstnären ”studerar”, som man brukar säga, är någonting annat än croquis, som bygger på hasard och — i bästa fall — föds under lyckliga stjärnor. Matisse sade till sina elever att de måste kunna teckna som en man som faller ner från femte våningen — lika snabbt.” (Tapani Raittila intervjuad av Riitta Valorinta i Raittilas utställningsbok 2007)

Tapani Raittila: Sittande flicka, 1973