STY_croquis_kuva_Susanna_Alatalo Kuva: Susanna Alatalo

Finska Konstföreningen ordnar croquiskvällar på Helsingfors Konsthall tisdagar kl. 18.15–20.00 då konstutställningarna inte hindrar det.

Teckningskvällarna i augusti-september: 18.8, 25.8, 1.9, 8.9, 15.9, 22.9, 29.9.

Ändringar möjliga. Vi följer coronaläget och iakttar tills vidare följande arrangemang för att trygga deltagarnas hälsa.

Kom bara om du är frisk. VI REKOMMENDERAR ANSIKTSMASK. Engångsmasker kan också köpas i Konsthallen där det finns desinficeringsmedel i entréhallarna och bredvid hissen i utställningssalarna.

Deltagarantalet begränsas till högst 50 tecknare som fördelas på två salar. Platserna fylls efterhand. Stolarna placeras färdigt med tillräckligt trygghetsavstånd.

Biljettförsäljningen börjar kl. 17.45. Vänligen vänta utanför. Kom ihåg skyddsavståndet på 1,5 meter även i kön. Kom också ihåg att hålla tillräckligt avstånd under pausen, t.ex. i toalettkön.

Tecknandet inleds kl. 18.15 och avslutas i mittsalen kl. 19.55 och i bakre salen kl. 20.00. Detta för att undvika trängsel i entréhallen vid avslutningen. Vid avslutningen ber vi er vänligen söka er ut i rask takt. Personalen tar bort stolarna.

Ta med egna redskap.
Biljetter: 8 € / 5 € för medlemmar i Konstföreningen
Seriebiljett: 5 besök 35 € / 10 besök 70 €
Engångsmask: 2 € (en mask per besökare)
Vi rekommenderar att ni undviker kontanter och betalar med kort.

Tack för din förståelse och ditt samarbete!

Om du vill få information om teckningskvällar per e-post, skicka din e-post address till info(a)suomentaideyhdistys.fi.

Konstnären Tapani Raittila:

CROQUISTECKNINGAR INTE LÄTTA ATT BEDÖMA

”Precis så är det. Den som gallrar kan också missta sig, det medger jag gärna. Croquis görs hastigt, och det har sina goda sidor. Men tecknar man långsamt så är det en alldeles annan sak. En teckning där konstnären ”studerar”, som man brukar säga, är någonting annat än croquis, som bygger på hasard och — i bästa fall — föds under lyckliga stjärnor. Matisse sade till sina elever att de måste kunna teckna som en man som faller ner från femte våningen — lika snabbt.” (Tapani Raittila intervjuad av Riitta Valorinta i Raittilas utställningsbok 2007)

Tapani Raittila: Sittande flicka, 1973