Från observation till teckning: MÄNNISKAN I och II

[:fi]Helsingin Taidehalli[:sv]Helsingfors Konsthall[:en]Kunsthalle Helsinki [:fi]12.–13.11.2015[:sv]12–13.11.2015[:en]12.–13.11.2015

Bildkonstnär Vappu Rossi håller två kortkurser i Konsthallen om teckning utgående från observation. Kurserna ordnas av Finska Konstföreningen.

Pris 10 €, för Finska Konstföreningens medlemmar 9 €.
OBS! ANMÄL DIG PÅ FÖRHAND. Vardera kursen har en egen länk för anmälan.

To 12.11.2015: INFALLSVINKLAR TILL ETT ANSIKTE

På kortkursen går vi igenom traditionella och experimenterande sätt att teckna ansikten. Genom övningsuppgifter bekantar vi oss med porträtteckningens olika metoder.

Kursen ger i komprimerad form en helhetsbild av vad det innebär att teckna med observation som utgångspunkt. Den lämpar sig för såväl nybörjare som längre hunna tecknare.

Anmäl dig här!

Vappu Rossi: Joukko (yksityiskohta), 2009

Fr 13.11.2015: CROQUIS

Croquis är teckning av ett porträtt i helfigur med levande modell. Vi inleder kortkursen med klassiska croquispositioner och avancerar sedan till att teckna först en rörlig och slutligen en dansande modell. Modell är dansaren Ingrid André. Modellen på denna kurs är påklädd, inte naken.

Kursen ger i komprimerad form en helhetsbild av vad det innebär att teckna med observation som utgångspunkt. Den är en naturlig fortsättning på torsdagskursen men fungerar också som en självständig kurs. Den lämpar sig för såväl nybörjare som längre hunna tecknare.

Anmäl dig här!

*******

VAPPU ROSSI (f. 1976) är en bildkonstnär som är känd särskilt för sin skicklighet som tecknare. Tillämpande och experimenterande teckning och samarbetsprojekt med dansare och musiker är en viktig del av hennes produktion. Rossi är en erfaren och efterfrågad lärare som lett teckningskurser bl.a. på Ateneum, Bildkonstakademin, Oriveden opisto och Helsingfors konstmuseum. Rossi är bildkonstmagister från Bildkonstakademin och konstmagister från Konstindustriella högskolan.

INGRID ANDRÉ (f. 1977) är en belgiskfödd dansare som utbildat sig vid Balettakademien Stockholm och den belgiska dansskolan Conservatoire de la danse de Namur. Hon har arbetat runtom i Europa, bl.a. i Skånes Dansteater, Molteni Company i Schweiz samt kollektivet Amgod i Belgien. För närvarande arbetar och bor hon i Helsingfors där hon är verksam särskilt i projekt som kombinerar utövande konst och dans. André har samarbetat med finländska mediekonstnärer och regissörer, bland andra Adel Abidin, Samuli Valkama och Vappu Rossi. Hon har också många gånger arbetat som dansare i Rossis evenemang och kurser i rörelsecroquis.