Storslagna S:t Petersburg är diktens och dramats stad, de stora känslornas, de gripande stämningarnas och de stora upplevelsernas skattkammare. Staden har också varit hemvist för många stormän, tsarer och litterära mästare. Metropolen vid Nevas strand är den ryska konstens och kulturens huvudstad och vagga, och den är fortfarande uttryckligen ledande kulturstad i Ryssland. Palatsens och kanalernas stad förtrollar med sin skönhet – S:t Petersburg har inte utan skäl kallats Nordens Venedig. Staden där saga och sanning förenas i en egenartad, petersburgsk verklighet.

Tidpunkt: 5–7.10.2018

Bindande anmälning senast 31.5.2018 direkt till resebyrån: Matka-Agentit Oy / Anne Laakso, anne.laakso(at)matka-agentit.fi, tfn 050 414 6821. För att kunna delta ska du vara medlem i Finska Konstföreningen.

Pris per person i dubbelrum beror på gruppens storlek:
460 €, om gruppen består av 35 personer
500 €, om gruppen består av 25 personer
570 €, om gruppen består av 15 personer
Tilläggsavgift för enkelrum: 50 euro. Ensamresande ska boka enkelrum.

I priset ingår:
– tågresor Helsingfors-S:t Petersburg-Helsingfors, sittplats i 2 klass, Allegrotågets reguljära turer
– busstransporter enligt programmet i S:t Petersburg
– inkvartering i dubbelrum av standardklass på hotell Dostoevsky
– halvpension: hotellfrukost, 1 middag och 2 luncher (soppa)
– besök i gallerierna enligt programmet under ledning av en lokal finsktalande guide, Eremitagets avdelning för samtidskonst samt området Nya Holland
– Reseledarens tjänster (Matka-Agentit)
– Gruppvisum för finska medborgare

Preliminärt program:

FREDAG 5.10
Tågresa från Helsingfors till S:t Petersburg med Allegro i 2 klass kl. 11.00–14.27 (preliminär tidtabell; möjligt att stiga på tåget även i Dickursby, Lahtis, Kouvola och Vainikkala, uppge i förväg var ni stiger på). Gruppen möts på järnvägsstationen av en lokal, finsktalande guide, varefter transport under guidens ledning till Erarta, det största privata museet för samtidskonst i Ryssland. Guidad tur genom museet. Efteråt transport till hotellet och inkvartering. Supé på hotellet.

LÖRDAG 6.10
Bufféfrukost varefter vi under guidens ledning bekantar oss med Eremitagets avdelning för samtidskonst. Efteråt sopplunch på Literaturnoe Café (författarcafét) vid Nevskij Prospekt. Efter lunchen besök vid Marina Gisich Gallery och Borey Gallery. Efter dagens program fritid och supé på egen hand.

SÖNDAG 7.10
Efter bufféfrukosten checkar vi ut från hotellet och beger oss till det arkitektoniskt intressanta området Nya Holland. Vi besöker också galleriet Blue Hall, som är stadens konstnärsförbunds utställningscentrum. Efteråt sopplunch på stan. Busstransport till järnvägsstationen därifrån vi åker med Allegro till Helsingfors kl. 15.30–18.57 (Preliminär tidtabell).

Hotell:
Hotel Dostoevsky***
Vladimirskiy Prospekt, 19
tfn +7 812 331 3200
www.dostoevsky-hotel.ru

Hotellet ligger i hjärtat av staden, bara omkring 200 meter från dess huvudstråk, den berömda huvudgatan Nevskij Prospekt. Byggnadens fasad i jugendstil är från 1937 och hotellet öppnades renoverat i slutet av 2003. Metrostationen Dostojevskaja/Vladimirskaja ligger precis intill hotellet.

ATT BEAKTA

* Reseförsäkring ingår inte i priset. Reseförsäkring är obligatorisk för visumet och den bör täcka alla tänkbara sjukdomskostnader under resan samt eventuell hemtransport.
* Passet ska vara i kraft minst 6 månader efter resan.

Suomen Matka-Agentit Oy
Slottsgatan 8 E, 20100 Åbo