Jussi Heikkilä: Pieni lintukirjasto / Litet fågelbibliotek / Small Bird Library (Aquila sp.), 2011

Jussi Heikkilä: Observationes

Helsingin Taidehalli 23.1.–13.3.2016

Jussi Heikkilä tröttnar inte på att överraska. Den retrospektiva utställningen presenterar verk från fyra decennier av denna pionjär inom finländsk konceptkonst. Även helt nya verk ingår.

Heikkilä har i sin produktion studerat förhållandet mellan människan och naturen. Vissa av verken framhäver den ekologiska oro han känner samtidigt som de också djuplodar förhållandet mellan natur och kultur.

Materialen är av varierande slag: bland annat blåstång, rubiner, böcker och uppstoppade fåglar – Heikkilä är en passionerad fågelskådare och hans verk har ofta på ett eller annat sätt en anknytning till fåglar.Utställningen belyser verkens bakgrund och lyfter fram det kontemplativa och det finurligt insiktsfulla i Heikkiläs konstnärliga tänkande.

Jussi Heikkilä har under sin långa karriär fått många utmärkelser, däribland Statens bildkonstpris 2000. Han kandiderade också för Ars Fennica-priset 1997. Offentliga verk av Heikkilä finns förutom i Jyväskylä och Helsingfors även i Danmark.

I samband med utställningen publiceras en rikligt illustrerad bok där Hanna Johansson, Jyrki Siukonen och utställningens kurator Juha-Heikki Tihinen skriver om Heikkiläs konst.

Jussi Heikkilä: Observationes
Boken Jussi Heikkilä: Observationes. Pris: 50 €