Leena Luostarinen: Tigertecknare

Helsingin Taidehalli 12.1.–3.3.2013

Finska Konstföreningen producerar en bred retrospektiv utställning av Leena Luostarinens (f. 1949) verk. Utställningen är en exposé över Luostarinens långa karriär från genombrottsverken på 1970-talet ända till hennes produktion idag.

Leena Luostarinen hör till den nyexpressionistiska konstnärsgeneration som i slutet av 1970-talet visade att nyheterna om måleriets död åter en gång var förtidiga. Sin första separatutställning höll Luostarinen 1973, och därefter har hon ruskat om den finländska konstpublikens upplevelser med sina kraftiga, färgmättade och ofta också hemlighetsfullt symboliska målningar. Många minns henne för hennes kattrovdjur, ibisfåglar och sfinxer med deras skälvande fantasilandskap i fonden. Känsloladdningen i målningarna har varierat från vilda lekar med färger till mer finstilta harmoniska stämningar.

Till utställningen sammanställer Finska Konstföreningen ett centralt urval av Luostarinens mest kända och mest älskade produktion. Men det finns också plats för överraskningar och både mindre bekanta och nyare verk. Kurator för utställningen är konstkritiker Otso Kantokorpi.

I samband med utställningen publicerar Finska Konstföreningen en bok av konsthistoriker och kritiker Marja-Terttu Kivirinta och Otso Kantokorpi.

LEENA LUOSTARINEN – TIGERTECKNARE
Red. Otso Kantokorpi, Päivi Karttunen, Pirkko Tuukkanen. Texter: Otso Kantokorpi, Marja-Terttu Kivirinta, Lasse Saarinen. Utgivare: Finska Konstföreningen rf. Finska, svenska, engelska. 158 s. Hårdpärm. Kariston kirjapaino Oy, Tavastehus, 2013. ISBN 978-952-99260-6-0

Leena Luostarinen: Sfinksi/Sfinx/Sphinx, 2004
Leena Luostarinen: Sfinx, 2004, olja på duk, 195 x 166 cm, privatsamling