Konstlotteriet för Finska Konstföreningens medlemmar 2010 arrangerades i Kabelfabriken den 19.1.2011.

Totalt 128 konstverk lottades ut bland 1701 medlemmar som tävlade om att bli nya ägare till verken. Närmare 500 innehavare av medlemskort kom till kvällsevenemanget med program. Medlemmarna fick spänna sig inför resultaten av två olika utlottningar: vinnarna i den stora utlottningen, som blev 95 under kvällens lopp, och i den lokala utlottningen. Av de medlemmar som var på plats på Kabelfabriken kunde 33 gå hem med ett konstverk under armen.

Konferenciererna Minna Joenniemi och Jonni Roos kallade upp personer som föreningen premierat för fjolårets konstgärningar att agera fru Fortuna i den lokala utlottningen.

Teosarpajaiset 2010

Företagsledaren för SOL Palvelut Oy Liisa Joronen, som länge verkar som ”konstmecenat”, utnämndes till Årets grundsten. Konstdoktor Denise Ziegler som forskat i vardagens poetik belönades som Årets disputand och Sami Sykkö, ny chefredaktör för tidskriften Gloria, som på ett berömvärt sätt behandlar bildkonst, utnämndes till Årets nyskapare. Skulptören Pekka Kauhanen tilldelades utmärkelsen Årets drag för sin utställning i Konsthallen. Rollen som fru Fortuna spelades också av konstkritikern Pessi Rautio, konstnären Katariina Souri, Päivi Rajakari med ständig tur på lotteri, musikern och konstvännen Riki Sorsa, Dukatprisbelönta konstnären Leena Nio och Fotografiska museets intendent Anna-Kaisa Rastenberger som njutit av Pentti Sammallahtis succéutställning.

Foto: Roger Gustafsson