Paul Osipow

Helsingfors Konsthall 26.1.–24.3.2019

Finska Konstföreningens utställing på Helsingfors Konsthall 26.1–24.3.2019

Paul Osipow är en av de centrala konstnärerna inom finsk bildkonst, och den breda retrospektiven visar ett imponerande tvärsnitt av hans produktion. Redan i tidig ålder reste Osipow runt i Europa och USA, och dessa resor har haft stor betydelse för hans produktion. För Osipow har konsthistorien, såväl antiken som modernismen, alltid varit en viktig inspirationskälla. Utställningen på Konsthallen visar hans geometriska och fria abstraktioner och figurativa klassiska motiv, till exempel stilleben med matvarumotiv samt kvinnofigurer, från 1960-talet fram till idag.

Osipow utexaminerades 1962 från Finlands konstakademis skola. Han har sedan slutet av 1960-talet deltagit i talrika separat- och grupputställningar både i Finland och utomlands och är också känd som lärare vid olika konstinstitut. Under sin redan 60-åriga konstnärsbana har Osipow fått många pris, bl.a. Finska Konstföreningens Dukatpris 1966, statens 15-åriga konstnärsstipendium 1985 samt svenska prins Eugen-medaljen 1989. Utställningen produceras av Finska Konstföreningen, kurator är galleristen Kari Kenetti.

I samband med utställningen utger Finska Konstföreningen en bok som presenterar Paul Osipows produktion. Artiklarna i boken är skrivna av Silja Rantanen, bildkonstnär och professor i bildkonst, Timo Valjakka, konstkritiker och facklitterär författare och kurator.

Inträde: 12 € / 8 € / Museikortet
Fritt inträde för Finska Konstföreningens medlemmar

Paul Osipow: Espressokanna, rotfrukter, 2003, olja på duk, 80 x 120 cm. Foto: Patrik Rastenberger