Croquiskvällar

Helsingfors Konsthall tisdagar 18:00–20:00

Finska Konstföreningen ordnar croquiskvällar med levande modell på Helsingfors Konsthall på tisdagar kl. 18.15–20.00 då konstutställningarna inte hindrar det. De veckor då en utställning hängs upp ordnas kvällarna inte. Förutom de traditionella croquiskvällarna tecknar vi på fyra torsdagar i vår också efter levande modell.

Ta med egna redskap. Deltagaravgift 8 euro, för Konstföreningens medlemmar 7 euro.

TECKNINGSKVÄLLAR UNDER VÅREN 2018

Januari: den 16, 23 och 30
Februari: den 6, 13 och 20
Mars: den 6, 13, 20 och 27
April: den 3, 17 och 24
Maj: den 8

OBS! Ändringar möjliga.

TORSDAGSKVÄLLAR MED RÖRELSECROQUIS
Mars den 8 och 22, april den 5 och 19 kl. 18.15–20.00

Kom med och lär dig teckna en rörlig modell! Tecknandet börjar från en statisk position som långsamt förbyts i rörelse. De statiska positionerna turas om med rörelse.

Ken Mai är en japansk butohkonstnär, koreograf, lärare och yogi. Han bor och arbetar sedan 2006 i Helsingfors och har utövat butohdans i över 25 år. Numera uppträder och undervisar han i många länder runtom i världen.

Foto: Patrik Rastenberger

Eftersom tecknandet sker i utställningshallarna får flytande färger av säkerhetsskäl inte användas. Vätskor (kaffe, te, läskedrycker) får inte tas upp till övre våningen. Medhavd matsäck får ätas endast i entréhallen. Endast en stol per tecknare. Tänk på att det finns konstverk i rummet. Var därför aktsam!

Om du vill få information om teckningskvällar per e-post, skicka din e-post address till info(a)suomentaideyhdistys.fi.

Kansliet: tfn 045 7731 4315, biljettkassan: tfn 040 450 7211

I Konsthallens butik, Kioski, kan du nu köpa Finska Konstföreningens skissblock som passar för croquis. A4 | 150 | 80 g | 10 €

Konstnären Tapani Raittila: Croquisteckningar inte lätta att bedöma

”Precis så är det. Den som gallrar kan också missta sig, det medger jag gärna. Croquis görs hastigt, och det har sina goda sidor. Men tecknar man långsamt så är det en alldeles annan sak. En teckning där konstnären ”studerar”, som man brukar säga, är någonting annat än croquis, som bygger på hasard och — i bästa fall — föds under lyckliga stjärnor. Matisse sade till sina elever att de måste kunna teckna som en man som faller ner från femte våningen — lika snabbt.” (Tapani Raittila intervjuad av Riitta Valorinta i Raittilas utställningsbok 2007)