Iiu Susiraja: A style called a dead fish (detail), 2018

WILLIAM THURING-PRISEN 2019

William Thurings stiftelse är Finska Konstföreningens viktigaste sponsor. William Thuring-prisen – ett huvudpris och nio övriga Thuring-pris – tilldelas bildkonstnärer i åldern 35–45 år. Medlen för prisen ingår i stiftelsens årliga donation till Finska Konstföreningen. Huvudprisets belopp är 14 000 euro, de övriga prisens 6 500 euro.

Iiu Susiraja. Foto: Patrik Rastenberger

WILLIAM THURING-HUVUDPRISET
Bildkonstnär Iiu Susiraja (b. 1975, Åbo), Åbo

Iiu Susirajas konst behandlar traditionella skönhetsideal med en bedårande och även absurd humor. Hennes verk har en befriande effekt på vår bild av kroppen och bryter många tabun. Ofta avbildar hon sig själv trots att hennes verk inte är traditionella självporträtt, utan ett slags performance framför kameran. Susirajas konst är ett intressant komplement till kroppsavbildningens långa tradition inom konsthistorien.

Iiu Susiraja studerade fotografi vid Konstuniversitets Bildkonstakademi 2012–2016. Hon hade en separatutställning, Torr glädje, på Kiasma 2019. Susirajas konst har fått ett positivt bemötande i New York och Los Angeles där hon hållit utställningar de senaste åren.

Iiu Susiraja: A style called a dead fish, 2018

Iiu Susiraja: Lovely wife, 2018

Iiu Susiraja: Highlights of the weekly cleaning, 2018

WILLIAM THURING-PRISEN

1. Erik Creutziger (f. 1982, Helsingfors), Helsingfors; måleri
2. Eeva-Riitta Eerola (f. 1975, Siilinjärvi), Helsingfors; måleri
3. Ilmari Gryta (f. 1979, Kraśnik Lubelski, Polen), Tervakoski; skulptur
4. Otto Karvonen (f. 1975, Helsingfors), Helsingfors; skulptur, installation, performance
5. Anni Leppälä (f. 1981, Helsingfors), Helsingfors; fotografi
6. Tiia Matikainen (f. 1975, Kitee), Helsingfors; skulptur
7. Nina-Maria Oförsagd (f. 1975, Helsingfors), Helsingfors; mediekonst
8. Eeva Peura (f. 1982, Orimattila), Helsingfors; måleri
9. Antti-Ville Reinikainen (f. 1980, Åbo), Helsingfors; skulptur, måleri, installation

Foto: Patrik Rastenberger

William Thuring (1880–1968) föddes som yngsta son i en skeppsredarfamilj i Kaskö. Han arbetade till en början som advokat och blev senare bankir. Redan under sin livstid bedrev han betydande välgörenhetsverksamhet. William Thurings Stiftelse grundades på 1960-talet med medel från Thurings testamentsdonation. Stiftelsen har under årens lopp vuxit till en betydande institution som stöder organisationer som främjar projekt inom vetenskap, konst, folkbildning, hälsovård och annan allmännyttig verksamhet i Finland.