Självporträtt I och II

[:fi]Helsingin Taidehalli[:sv]Helsingfors Konsthall[:en]Kunsthalle Helsinki [:fi]7.4.–8.4.2016[:sv]7.4–8.4.2016[:en]7.4.–8.4.2016

Finska Konstföreningen ordnar två kortkurser, SJÄLVPORTRÄTT I och II. Kurserna under ledning av bildkonstnär Vappu Rossi hålls i Konsthallen torsdagen den 7 och fredagen den 8 april kl. 18–21.

Pris: 10 € per kväll, medlemmar 9 € per kväll.
OBS! ANMÄL DIG PÅ FÖRHAND. Vardera kursen har en egen länk för anmälan.

Mer information, annulleringar: Birgitta Orava, tuottaja(a)taidehalli.fi

Torsdag 7.4:
INFALLSVINKLAR TILL ETT SJÄLVPORTRÄTT

På kortkursen går vi genom traditionella, experimentella och kanske också humoristiska sätt att rita ett självporträtt. Vi arbetar genom att göra korta övningar. Torsdagskursen är planerad som ett underlag för fredagens kurs men fungerar också självständigt. Den lämpar sig för såväl nybörjare som längre hunna tecknare.

Till kursen behöver du ett ritblock (ca A3), åtminstone ett svart ritpapper eller färgat papper, en vit färgpenna eller krita, olika pennor (grafitpenna, blyertspenna – t.ex. B2–B6 + pennvässare) samt tuschpennor (spritlöslig tusch) av storlekarna S (tunn) och M (medium). Små speglar finns att låna i Konsthallen. Om du vill kan du också ta med dig en större spegel.

Anmäl dig här!

Fredag 8.4:
SJÄLVPORTRÄTT

På fredagen tar vi sikte på att göra ett slutligt självporträtt. Du kan använda en spegel eller ett foto som hjälpmedel eller alternativt utgå från torsdagens övningsuppgifter. Kursen lämpar sig för såväl nybörjare som längre hunna tecknare. Den är en naturlig fortsättning på torsdagskursen men fungerar också självständigt.

Storleken för självporträttet är ungefär A2. Om du vill jobba med staffli, var förberedd på att ta med dig ett eget. Små speglar finns att låna i Konsthallen. Om du vill kan du också ta med dig en större spegel. Om du vill utgå från ett fotografi, ta med dig ett. Alternativt kan vi ta ett foto av dig på platsen med din mobilkamera.

Välj önskad teknik av alternativen här nedan och ta med dig den utrustning den kräver (vi kan diskutera tekniken också på torsdagen om du deltar båda dagarna):

* Teknikalternativ 1: Från streckteckning till akvarell. Utrustning: vitt akvarellpapper ca A2 (block med hård bakgrundspapp eller separat underlag + målartejp), svart sprittusch storlek M (medium), vattenfärg (6 grundfärger räcker bra), penslar (tunn, tjock, mediumstorlek), tandborste, vattenkopp.

* Teknikalternativ 2: Oljepastell- eller vaxkritor. Utrustning: ett färgat papper ca A2 ELLER ett relativt tjockt papper A2, separat underlag + klämmor för att fästa papperet (om papperet är fäst i ett block med hård bakgrundspapp behövs varken underlag eller klämmor), oljepastell- eller vaxkritor (t.ex. svart, vit grå och ett par valfria markeringsfärger).

* Teknikalternativ 3: Traditionell teckning med grånyanser. Utrustning: ett vitt ritpapper ca A2 (block med hård bakgrundspapp eller separat underlag + pappersklämmor) + valfri penna: grafitpenna (t.ex. 3B + radergummi) ELLER blyertspennor (t.ex. B2–B6 + pennvässare + radergummi) ELLER fiberspetspenna (t.ex. 08) eller annan valfri penna.

Anmäl dig här!

Foto: Patrik Rastenberger

VAPPU ROSSI (f. 1976) är en bildkonstnär som är känd särskilt för sin skicklighet som tecknare. Huvudmotivet i hennes verk är en människogestalt. Tillämpande och experimenterande teckning och samarbetsprojekt med dansare och musiker bildar en viktig del av hennes produktion. Rossi är en erfaren och efterfrågad lärare som lett teckningskurser bl.a. på Ateneum, Bildkonstakademin, Oriveden opisto och Helsingfors konstmuseum. Rossi är bildkonstmagister från Bildkonstakademin och konstkandidat från Konstindustriella högskolan.