Tarja Pitkänen-Walters utställning i Konsthallen 2021

Helsingin Taidehalli 16.1.–28.2.2021

Finska Konstföreningen ordnar årligen en storutställning av en inhemsk konstnär i Helsingfors Konsthall. Tarja Pitkänen-Walters utställning öppnas i januari 2021.

I bildkonstnären Tarja Pitkänen-Walters (f. 1960) konst har multisensoriska målningar, materialitet och rumslighet en central roll. Hon skapar sina platsbundna, utvidgade målningar för ett specifikt utrymme med hjälp av många olika tekniker, med hänsyn till utrymmets användning och arkitektur. Konsthallens utställning består av olika upplevelseutrymmen, varav varje har sin egen tematik och karaktär. Utställningen kommer att innehålla Pitkänen-Walters konstverk från 1980-talet fram till idag och det kommer även att ställas ut helt nya helheter planerade för Konsthallens interiör.

Pitkänen-Walter har fungerat som professor i målningskonst vid Bildkonstakademin sedan år 2006 och även som konstlärare och expert samt fungerat i olika förtroendeuppdrag. Hennes konst har ställts ut i många olika inhemska och internationella separat- och grupputställningar sedan 1980-talets början.

Tarja Pitkänen-Walter, Paint Plays Painting, 2014, plexiglas, polykarbonat, plastfärg, 260 x 260 x 95 cm, Jenny och Antti Wihuris fonds samling, Rovaniemi konstmuseum. Foto: Jussi Tiainen.