Kuva: Susanna Alatalo

Suomen Taideyhdistys järjestää elävän mallin croquis-piirustusiltoja Helsingin Taidehallissa tiistaisin klo 18.15–20.00 näyttelytilanteen salliessa. Kesätauon jälkeen piirustusillat alkavat jälleen elokuussa.

Omat piirustusvälineet mukaan. Osallistumismaksu on 8 € / 5 € Suomen Taideyhdistyksen jäsenille. Sarjakortit 35 € / 5 käyntiä ja 70 € / 10 käyntiä.

Jos haluat sähköpostia piirustusilloista, lähetä sähköpostiosoitteesi osoitteeseen info(a)suomentaideyhdistys.fi.

Taiteilija Tapani Raittila:

CROQUIS-PIIRUSTUKSIA EI OLE HELPPO ARVIOIDA

”Se on juuri niin. Siinä voi se, joka tekee karsintaa, myös erehtyä, myönnän oikein hyvin. Croquis on tehty nopeasti, siinä on omat hyvät puolensa. Jos piirustuksen tekee hitaasti, se on kokonaan eri asia. Piirustus, jossa niin kuin on tapana sanoa ’tutkitaan’, on eri asia kuin croquis, joka perustuu hasardiin ja on onnistuessaan onnellisten tähtien alla syntynyt. Matisse sanoi oppilailleen, että heidän pitää pystyä piirtämään mies, kun tämä putoaa viidennestä kerroksesta alas — niin nopeasti.” (Tapani Raittila Riitta Valorinnan haastattelussa, joka on julkaistu Raittilan näyttelykirjassa 2007)

Tapani Raittila: Istuva tyttö, 1973