Suomen Taideyhdistyksen kirjallisuuspalkinto on vuosina 1984–2017 myönnetty kirjoittajille ja toimittajille teoksista, jotka merkittävällä tavalla ovat edistäneet suomalaista taidekirjallisuutta ja taiteen tuntemusta. Vuonna 2018 kirjallisuuspalkinto muuttuu taiteesta kirjoittavalle kriitikolle myönnettäväksi Edvard Richter -palkinnoksi. Palkintosumma on 10 000 €.

Kysyimme muutoksesta kirjallisuuslautakunnan puheenjohtaja Asko Mäkelältä.

Kirjallisuuspalkinto on nyt muuttunut Richter-palkinnoksi. Mitä tämä tarkoittaa, ja miksi tähän päädyttiin?

Haluttiin painottaa kirjoittajan ja erityisesti arvostelijoiden merkitystä kuvataiteen tunnetuksi tekemisessä. Haluttiin erottautua muista kirjallisuuspalkinnoista, jotka arvioivat paljolti kirjan ulkoasua, taidekirjan kauneutta.

Vaikuttaako muutos palkinnon kriteereihin?

Vaikka painotus on arvostelijoiden kirjoituksissa kuvataiteesta, niin merkittävä taiteesta kirjoittaja huomioidaan kyllä, oli hän sitten taiteilija tai maallikko. Samoin seuraamme entiseen tapaan myös taideteollisuutta, arkkitehtuuria ja kuvittamistakin koskevia kirjoittajia.

Vaikuttaako muutos hakuprosessiin?

Ei. Kirjoja voi edelleen lähettää Taideyhdistykselle Taidehalliin syyskuun loppuun saakka ja seuraamme taidekirjallisuutta muutenkin.

Millaisia terveisiä haluaisit lähettää taiteesta kirjoittaville henkilöille?

Taidekritiikissä on aina ilo, kun arvostelija tarkastelee teoksia monipuolisesti, sijoittaa teoksen aikakauteen ja sen muuhun taiteeseen – ja esittää siitä myös kriittisiä kommentteja.

Taideyhdistyksen kirjallisuuslautakunta kerää aineistoa palkinnon saajan valitsemiseksi ja pyytää nähtäväkseen tänä vuonna ilmestyneitä taidekirjoja tai muita julkaisuja. Myös marras–joulukuussa 2017 ilmestyneet julkaisut otetaan huomioon. Aineistoja ei palauteta. Pyydämme teitä ystävällisesti toimittamaan 2–3 arvostelukappaletta uusista julkaisuistanne 31.10.2018 mennessä osoitteeseen:

Suomen Taideyhdistys / Kirjallisuuslautakunta, Helsingin Taidehalli, Nervanderinkatu 3, 00100 Helsinki

(Toimiston käyntiosoite: Ainonkatu 3, Taidehallin sisäpihan perällä)

Kuvassa Asko Mäkelä (oik.) kertoo Richter-palkinnosta. Vasemmalla vuoden 2017 kirjallisuuspalkinnon saaja Ville Hänninen, keskellä Taideyhdistyksen vuoden 2017 teosarpajaisten juontaja Jussi Chydenius. Valokuvaaja: Patrik Rastenberger.