Iittalan XXIII Valtakunnallinen Taidekirjapäivä valitsi Suomen Taideyhdistyksen julkaisun Paul Osipow (toim. Pirkko Tuukkanen, graafinen suunnittelu Penni Osipow ja Teemu Pokela) vuoden 2019 parhaaksi taidekirjaksi. Hämeenlinnan kaupunginkirjaston järjestämän kilpailun voittaja palkittiin Eliel Aspelin -palkinnolla, joka on Harri Koskisen suunnittelema lasiveistos. Tänä vuonna kilpailuun osallistui 35 vuonna 2019 julkaistua teosta.

Tuomariston kommentit:

“Tätä taidekirjaa ei voi olla huomaamatta. Jo taidemaalari Paul Osipowin (s.1939) taiteesta kertovan teoksen kiinnostava ulkoasu saa tarttumaan siihen, raikkaan keltainen, kookas ja kovakantinen, selätön kuin vanhat puhki luetut kirjat, joiden selkämys on kovassa kulutuksessa revennyt irti. Kannessa tuttavallisesti maalatut kirjaimet P, A, U, L. Kirja liittyy Helsingin Taidehallissa pidettyyn Osipowin retrospektiiviseen näyttelyyn. Katsoja-lukijalle tuodaan tuoreen tuntuinen teos valmiina kulumaan käsissä ja ehkäpä kysytäänkin, onko sen sisältö aiemmasta tuttua. Kirjan tekstit ja kuvat sekä keventävät että syventävät katsojan tehtävää. Teos on todella ansaittu kunnianosoitus Paul Osipowin elämäntyölle ja 60 vuotta kestäneelle merkittävälle taiteilijan uralle.

Aloitukseksi on valittu italialaisen semiootikon Umberto Econ alkuperäistekstin käännös Kuinka esitellään taideteosten luettelo (Bompiani Italia 1983, suom. Aira Buffa), joka leikittelee sarkastisesti taidekritiikin haasteilla ja kuvitelluilla ajatuskaavoilla. Teksti pehmentää leikittelyllään kirjan sisältöä, ja aina ajankohtaisena se toimii hauskana avauksena. Taiteilijat ovat teoksissaan koko ajan alttiina niin taiteen harrastajien kuin ammattilaistenkin arvioinneille, niin asiallisille kuin asiattomille.

Osipowia ja hänen tuotantoaan koskevat tekstit ovat taidemaalari Silja Rantaselta ja taidekriitikko Timo Valjakalta, jotka molemmat ovat kokeneita ja ansioituneita taidemaailman monipuolisia toimijoita. Rantanen valottaa kauniisti Osipowin taiteen taustoja ja viitekehystä, johon hänen tuotantonsa eri vaiheissa liittyy. Valjakka vuorostaan kirjoittaa esiin taiteilijan mielenkiintoisen ja tuoreen vivahteikkaan haastattelun.

Paul Osipowin taiteesta kertova, monella tavalla ajankohtainenkin, teos näyttäytyy taidekirjana, jonka sävähdyttävään ulkoasuun on loistavasti panostettu. Tästä vastaavat erittäin ansiokkaasti graafiset suunnittelijat Penni Osipow ja Teemu Pokela.

Paul Osipowilla on kyseessä totta tosiaan suomalaisessa maalaustaiteessa erittäin huomattava, merkittävä ja mittava ura, jota teos valottaa onnistuneesti ja monipuolisesti. Kirja perehdyttää katsoja-lukijan mainiosti taiteilijan tuotannon rehevyyteen, värikkyyteen ja moninaisiin muodonmuutoksiin.”

Julkaisu on myynnissä Helsingin Taidehallissa.